Kan iemand die 2 jaar ziek is ontslagen worden?

Een vriend van mij zit binnenkort twee jaar in de ziektewet. Hij heeft wel af en toe gewerkt (ik geloof op therapeutische basis), maar werd door de ene na de andere kwaal getroffen. Hij kreeg onder andere een hartinfarct (tweemaal gedotterd) waardoor zijn hart nog maar voor de helft werkt, en onlangs heeft hij zijn bekken gescheurd. Hij werkt in de zorg, maar kan natuurlijk geen zwaar lichamelijk werk meer doen. Hij is bang dat hij ontslagen wordt. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het antwoord is JA. Mits....

Indien een werknemer na twee jaar ziekte in aanmerking komt voor een WIA uitkering zal eerst moeten worden bepaald voor welk percentage je bent afgekeurd. Onder de 30% gaat het niet op en moet de werkgever je passend werk bieden.

Als dit niet van toepassing is moet de werkgever een dossier inleveren bij het UWV waarin blijkt dat men vanaf het begin alle juiste stappen heeft gezet in de begeleiding en vastleggen van het verzuimproces.

Ben je steeds op tijd bij een bedrijfsarts geweest?
Zijn alle afspraken steeds vastgelegd in een Plan van aanpak en bij wijzigingen een gewijzigd plan van aanpak? Zijn alle mogelijke re-integratieplannen besproken.
Was er tijdens de ziekte periode vervangend werk mogelijk en is dat aangeboden?
Als daar maar even een hiaat in zit heeft de werkgever een probleem en zal deze moeten gaan betalen.

Is er op termijn nog een verwachting dat de werknemer zal herstellen of onder de 30% komt? Dan kan de Verzuimperiode verlengd worden.

Ben je dus meer dan 30% afgekeurd en zit het dossier volledig juist in elkaar krijg je dus inderdaad feitelijk ontslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na 2 jaar ziekte kan de werkgever aan het Uwv vragen om een ontslagvergunning.

Een reden om dat ontslag niet toe te staan kan zijn dat er ander werk voorhanden is ,dat die zieke kan doen bij de werkgever of waarin de werkgever kan bemiddelen of dat het herstel aanstaande is