functie RI&E

Gerard Veldhuis
10 Aug, 2009 15:40

Goedemiddag mensen,

Ik hoop dat een ieder van u een fijn vakantie heeft gehad, danwel nog deze aan het vieren zijn, graag wil ik u het volgende vragen.

Ik ben op zoek naar een functie RI&E van een machinaal zager.

Wie heeft deze voor mij?

Alvast bedankt voor uw reacties.

Met vriendelijke groet, Gerard Veldhuis

Preventiemedewerker Top-Craft BV

Bewerkt 18 Nov, 2009 13:42
Peter de Leeuw
11 Aug, 2009 09:23

Ik heb begrepen dat bij VCA-audits nu gevraagd wordt naar een aanvullende RI & E waarbij alle functies aan de orde komen. In feite is dit iets wat in de Arbowet niet gevraagd wordt. Nu is het niet verboden om zaken bovenwettelijke te regelen. Minder dan de wet eist kan natuurlijk niet.

Ik zou de vrager in dit geval niet kunnen helpen. Ik vermoed alleen dat het niet mogelijk is om hiervoor een standaard verhaal te gebruiken.

Er zijn te veel plaatselijke factoren die hierbij een rol spelen.

Zoals wat voor soort machine wordt gebruikt. Wat voor produktie methode. Is er sprake van kortscylische monotone arbeid?. Is er een goede stofafzuiging. Wat voor soorten hout worden er verzaagd. Hoe hoog is ide geluidsdruk in de ruimte . Denk hierbij aan een tijdgewogen gemiddelde maar ook de piekwaarden en de gemeten frequenties zijn van belang.

Al met al ik dend dat de werkgever van Gerard gewoon een deskundige op dit gebied moet inhuren. Bijvoorkeur een arbodeskundige die breed is. Dus naast kennis van deze tak van industrie iets weet over geluid. Kan meten en verstand heeft van de verschillende vormen van afzuigsystemen en stofbelasting.

Dit zal nog geeneens zo erg eenvoudig zijn.Ik vrees dat de meeste Arbodiensten als ze deze vragen eerelijk moeten beantwoorden of “nee” moeten verkopen of een heel team naar deze arbeidsplaats moeten sturen.

Peter de Leeuw

jan Dondorff
18 Nov, 2009 13:42

Een functie RI&E is me onbekend, je zult 2 x een RI&E moeten uitvoeren.

Een machine RI&E en een werkplek RI&E (wij kennen ook nog een gebouw RI&E) maar in principe is bij het uitvoeren van de algemene RI&E waar deze twee binnen vallen geen probleem in principe is elke machine en werkplek goed te beoordelen aan de hand van bestaande normen, CE, en machinerichtlijn.

Zoals meneer de leeuw al aangeeft een standaard hiervoor bestaat niet - succes.